پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۱۴:۳۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 
  • کد خبر : ۱۹۰۰
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:
اجرای  پروژه بزرگ انتقال آب به قم از بركات نظام است
تلاش برای تأمین پایدار و با کیفیت آب قم پس از انقلاب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم پروژه بزرگ انتقال آب از سدکوچری را از برکات بزرگ اقدامات پس از انقلاب اسلامی دانست و که با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و هزینه هنگفت طی 10 سال تحقق یافت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس حسن بختیاری با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و امام شهیدان گفت: پیشرفت‌های امروز کشور و سربلندی و افتخار نظام در دنیا به برکت وجود این بزرگواران بوده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه آب و فاضلاب اظهار داشت: امروز در این حوزه شرایط بسیار متفاوتی را نسبت به قبل در مجموعه کشور و به ویژه در استان قم شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به مقایسه آماری وضعیت صنعت آب و فاضلاب پیش و بعد از انقلاب خاطرنشان کرد: تأمین آب سالم و بهداشتی برای شهروندان از نیازهای اصلی یک جامعه است که در این خصوص  اقدامات بسیار خوبی پس از پیروزی انقلاب شکل گرفته است.

وی درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آب را قبل از انقلاب 90 درصد اعلام کرد و یادآور شد: در حال حاضر صد در صد جمعیت شهری استان قم از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند این در حالی است که جمعیت قم نسبت به قبل از انقلاب بیش از 10 برابر شده است.

بختیاری با بیان اینکه در حوزه روستایی تقریباً هیچ وضعیت روشنی در خصوص تأمین آب به صورت تخصصی نداشتیم، تصریح کرد: امروز 96 درصد جمعیت روستایی استان نیز تحت پوشش شرایط مناسب تأمین آب بهداشتی هستند که این مهم از دستاوردهای بزرگ پس از پیروزی انقلاب است.

وی تأمین آب پایدار در روستاها را در حال حاضر نیز جزو برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب برشمرد و تأکید کرد: برنامه‌های خوبی را با همکاری بسیج سازندگی در این بخش داریم و امیدواریم با تخصیص اعتبار، پایداری مناسبی را برای سال‌های آینده در حوزه آب روستایی شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تعداد مشترکین آب را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 55 هزار فقره اعلام کرد و گفت: امروز این آمار به 342 هزار فقره رسیده که رقم بسیار قابل‌توجهی نسبت به قبل به شمار می‌رود.

وی با اشاره به کیفیت نامناسب آب قم پیش از پیروزی انقلاب اظهار داشت: پس از انقلاب این اراده تحقق یافت که کیفیت آب تأمینی برای شهروندان تغییر پیدا کند و در این راستا پروژه‌های خوبی تعریف شد.

بختیاری تأمین آب از منطقه دشت علی‌آباد، احداث سد 15 خرداد و انتقال آب سدکوچری به قم را جزو اقداماتی برشمرد که پس از پیروزی انقلاب برای تأمین آب پایدار و با کیفیت برای شهر قم صورت گرفته است.

وی پروژه بزرگ انتقال آب از سدکوچری را از برکات بزرگ اقدامات پس از انقلاب اسلامی دانست و گفت: این پروژه با برنامه‌ریزی و تأمین اعتباری که با دستور خاص رهبر معظم انقلاب از محل صندوق ذخیره ارزی صورت گرفت، طی 10 سال به اجرا رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه اجرای این پروژه شرایط مناسبی در پایداری تأمین آب برای شهر قم به وجود آورد، تصریح کرد: خوشبختانه شهرهای در مسیر این خط لوله حدود 270 کیلومتری از جمله دلیجان و محلات و... از این نعمت برخوردار شدند.

وی در ادامه به برخی دیگر از دستاوردهای صنعت آب و فاضلاب استان قم پس از پیروزی انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: طول شبکه توزیع و خط انتقال آب شهری قبل از انقلاب 300 کیلومتر بود که این رقم در حال حاضر به دو هزار و 428 کیلومتر رسیده است.

بختیاری با بیان اینکه در بخش روستایی نیز شبکه توزیع آب و خط انتقال اجرا نشده بود اذعان داشت: با اقدامات گسترده‌ای که پس از این پیروزی انقلاب برای تأمین آب روستاها انجام شد در حال حاضر هزار و 247 کیلومتر شبکه توزیع آب و خط انتقال برای روستاهای استان به اجرا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب شهر قم فاقد تصفیه‌خانه آب بود ابراز داشت: امروز 4 تصفیه‌خانه آب در حال فعالیت است و به زودی تصفیه‌خانه بزرگ دیگری نیز به این آمار اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب تنها 4 مخزن ذخیره آب با حجم ذخیره 14 هزار مترمکعب در قم اجرا شده بود، اظهار داشت: در حال حاضر 46 مخزن ذخیره آب در شهرها و 121 مخزن در روستاهای استان با حجم ذخیره بیش از 400 هزار مترمکعب در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

وی تعداد چاه‌های در مدار بهره‌برداری را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 20 حلقه اعلام کرد و یادآور شد: این تعداد در حال حاضر برای تأمین آب شهرهای قم به 55 حلقه و برای روستاها که فاقد چاه بودند به 84 حلقه رسیده است.

بختیاری در ادامه با بیان اینکه در بخش فاضلاب هیچ اقدامی قبل از انقلاب انجام نشده بود، خاطرنشان کرد: در این بخش نیز اقدامات بسیار گسترده با هزینه اعتبارات سنگینی به انجام رسیده که از آن جمله می‌توان به احداث 4 تصفیه‌خانه شهری و 1 تصفیه‌خانه روستایی، اجرای  بیش از هزار کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خط انتقال اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امروز بیش از 40 درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند گفت: در حال حاضر 129 هزار مشترک نیز در شهر قم از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب نیز بهره‌مند هستند.

پایان خبر/

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0