مشترک می تواند از طریق پیامک و ارسال عدد 0 به سرشماره 30001229 ، منوی راهنما برای انجام این کار را دریافت نموده یا برای ثبت مستقیم تلفن همراه خود ترکیب مقابل را به سرشماره یادشده پیامک کند : کد شناسایی*شماره پرونده*3
برای این کار اعداد مشکی کارکرد کنتور را یادداشت کرده و به روش زیر به سرشماره 30001229 پیامک نمایید:
کارکردکنتور *شماره پرونده*4
برای حذف تلفن همراه کد زیر را بر اساس اطلاعات آن ملک به سرشماره 30001229 پیامک میزنید.
کارکردکنتور *شماره پرونده*12
شماره پرونده قبض آب یا همان اشتراک آب یک عدد 8 رقمی مندرج در پیامک قبض آب می باشد که با در اختیار داشتن آن می توان نسبت به دریافت خدمات از درگاههای پیشخوان و تلفن 122 اقدام نمود. تنها با داشتن شماره پرونده امکان ارائه خدمات از طریق پورتال نمی باشد. برای ارائه خدمات از طریق پورتال نیازمند هم شماره پرونده و هم شماره شناسایی می باشد.
کد شناسایی یک عدد حداقل 11 رقمی مندرج در پیامک قبض آب میباشد که برای در اختیار داشتن آن میتوان نسبت به دریافت خدمات از درگاه پیشخوان و تلفن 122 اقدام نمود ولی جهت دریافت خدمات از پورتال می بایست هم شماره پرونده و هم کد شناسایی در دسترس باشد.
در صورتی که مشترک به هر دلیلی اضافه پرداخت داشته باشد (مثلا یک قبض را دو بار پرداخت نماید یا قبض های قبلی وی پس از پرداخت شدن اصلاح شده و مبلغ آن ها کم شود و یا هر دلیل دیگر) که پس کسر مبلغ آخرین قبض همچنان پرداختی مشترک بیشتر باشد، به جای مبلغ قابل پرداخت در قبض واژه بستانکار درج می گردد.
به تعداد واحدهای مسکونی و غیرمسکونی یک ساختمان، تعداد واحد گفته می شود که حسب مفاد آئین نامۀ عملیاتی و شریط عمومی تعرفه های آبفا، ملاک تعیین تعداد واحد مسکونی، داشتن سرویس بهداشتی و آشپزخانه مجزا برای هر واحد است که توسط کارشناس بازدید کننده مشخص می گردد.
هر ملکی که به شبکه فاضلاب شهری وصل شده باشد و از آن استفاده نماید، لازم است بها دفع فاضلاب را پرداخت کند. این مبلغ برای واحدهای مسکونی مطابق جدول تعرفۀ ابلاغی در هر سال و برای واحدهای غیرمسکونی برابر 100% مبلغ آب بها مصرفی آن سال میباشد.
به مشترکی که در یک دوره به طور میانگین دارای مصرف ماهیانه کمتر از 5 متر مکعب باشد، مشترک کم مصرف و اگر دارای مصرف بین 5 تا 15 متر مکعب باشد، مشترک خوش مصرف و اگر دارای مصرف بین 15 تا 30 متر مکعب باشد، مشترک پر مصرف و در صورتی که دارای مصرف بیش از 30 متر مکعب در ماه باشد، مشترک بد مصرف گفته می شود.
با مراجعه به سایت شرکت آبفا به آدرس https://portal.abfa-qom.ir/HomePage.aspx و یا سایت بانکهای ارائه دهنده خدمات پرداخت می توان پس از وارد نمودن شناسه قبض و شناسه پرداخت درج شده در پیامک قبض و وارد نمودن شماره کارت بانکی و رمز ورود مبادرت به پرداخت قبض مربوطه کرد. بدیهی است در صورت ایجاد هرگونه مشکل بعد از پرداخت اگر مبلغ قبض تا 24 ساعت به حساب شما عودت نشد، با دریافت صورت حساب از بانک مربوطه و ارائه آن از طریق درگاههای ورودی(پیشخوان- تلفن 122 ) به شرکت آبفا قابل اصلاح و پیگیری می باشد.
قبوض آب را میتوان مانند سایر قبوض خدماتی از طریق دستگاه عابر بانک، دستگاه پوز، تلفن بانک، همراه بانک، اینترنت بانک و اپلیکیشن های مربوطه پرداخت کرد. همچنین، پس از تماس با تلفن 122 و ورود به سامانه پرداخت علاوه بر اطلاع از آخرین مبلغ بدهی می توان آن را پرداخت نمود.
کاربری فصلی به کلیه اشتراک آب منازل مسکونی اطلاق میشود که ساکنان آن به صورت دائم در آنجا سکونت ندارد. نحوۀ محاسبۀ تعرفۀ قبوض آن بدین صورت است که مصارف تا 5 متر مکعب در ماه براساس مبلغی ثابت به ازای هر متر مکعب بعلاوه عوارض و مالیات آنها محاسبه شده و مازاد آن براساس تعرفۀ آب آزاد محاسبه خواهد شد. لازم به توضیح است که ملاک عمل مطابق تعرفۀ ابلاغی هر سال می باشد.
الگوی استاندارد مصرف آب در استان قم به ازای هر واحد مسکونی 15 متر مکعب در ماه میباشد.
کلیه ماموین قرائت کنتور باید دارای لباس فرم و کارت شناسائی باشند، لذا از ورود افرادی که فاقد لباس فرم و کارت شناسایی معتبر هستند به داخل اماکن جدا خودداری فرمایید.
مطابق مفاد آئین نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه های آبفا، هر گونه تاخیر در پرداخت آب بها و اقساط هزینه انشعاب، موجب قطع جریان آب می شود و وصل مجدد آن با دریافت هزینه وصل مجدد و انجام تسویه حساب بدهی امکان پذیر خواهد بود.
قبض آب مصرفی تقریباً هر 45 تا 55 روز یکبار صادر می شود .
ماموران شرکت آب و فاضلاب به هیچ وجه حق دریافت وجه نقد از مشترکین را ندارند.
شماره تلفن 122 (دفتر ارتباط با مشتریان شرکت آبفا) به صورت شبانه روزی پاسخگوی تمام مشترکین در شهرها و روستاهای استان قم بوده و شکایات آنها را ثبت و به واحد بازرسی شرکت ارجاع می دهد.